Recenzje/Reviews

 

Płyta Eidos jest godna uwagi nie tylko z powodu ciekawego doboru kompozycji, ale też wspaniałego wykonania. Joanna Opalińska świetnie dotrzymuje kroku Annie Kwiatkowskiej, m.in. w wymagającej od pianisty sporej precyzji kompozycji Tocar czy w wykorzystującym nowe techniki gry Quasare/Pulsare. Jednak to na skrzypaczce spoczywa ciężar bardzo zróżnicowanych kompozycji, także solowych – w Cadenzy słyszymy wirtuozerię najwyższej p róby, w Eidos rozległe spektrum współczesnych środków artykulacyjnych, a u Saariaho całe bogactwo skrzypcowych barw. I wbrew temu, co Anna Kwiatkowska pisze w swoim felietonie na łamach magazynu „Glissando”, oklaski wcale nie należą im się za to, że są „kolumbami” w dziedzinie wykonawstwa muzyki współczesnej w Polsce, lecz za profesjonalizm i doskonałą znajomość rzemiosła.

Ewa Chorościan – „Eidos, czyli istota kobiecości”, „Meakultura”17.08.2016

Pełna recenzja: http://meakultura.pl/recenzje/eidos-czyli-istota-kobiecosci-1599

***

Album Kwiatkowskiej i Opalińskiej ma […] nie tylko ogromną wartość estetyczną, zdradzającą głębokie zrozumienie wykonywanego, wymagającego, repertuaru. Ale także ma wartość edukacyjną, dla niektórych słuchaczy z pewnością będzie to możliwość odkrycia sporego rozdziału muzyki współczesnej. „Eidos” dowodzi, że to lektura obowiązkowa.

Katarzyna Paluch – onet.muzyka 08.09.2016

Pełna recenzja: http://muzyka.onet.pl/klasyka/anna-kwiatkowska-joanna-opalinska-eidos-recenzja/krznnl

***

Mit Werken von vier Komponistinnen wirft das polnische Duo Anna Kwiatkowska (Violine) und Joanna Opalinska (Klavier) noch einmal einen Blick auf das, was einst als „Frauenmusik“ die männlich dominierte Öffentlichkeit eroberte. Die vier Namen stehen für ganz unterschiedliche Entwicklungsstufen in diesem Prozess. Kaija Saariaho lässt mit souveräner Geste das Weiblichkeitsparadigma vergessen, Olga Neuwirth zeigt in „Quasare/Pulsare“ ihre Freude an der Eroberung neuer Klangdimensionen, in „Cadenza“ von Agata Zubel kann die Geigerin ein Feuerwerk an virtuosen Figuren und Artikulationsarten entfachen. Von der 1993 im Alter von 53 Jahren verstorbenen Barbara Buczek sind zwei musikalisch packende und technisch anspruchsvolle Violinsoli zu hören – eine wertvolle Entdeckung. Im Spiel der beiden Interpretinnen verbindet sich kapriziöse Eleganz mit technischer Geschmeidigkeit und einer Prise Aggressivität. Vielleicht ist das gerade die richtige Mischung für die thematische Auswahl der Stücke. (Sarton Records)

Max Nyffeler – Neue Musik auf neuen CDs, „Neue Musikzeitung” 9/2016

http://www.nmz.de/artikel/die-klangmagie-alter-kulturen

***

Die Geigerin Anna Kwiatkowska und die Pianistin Joanna Opalinska haben hier mit kristalliner Schärfe ein expressives Kammermusik-Programm eingespielt, das etablierte und vergessene, traditionell und experimentell denkende Komponistinnen zusammenbringt.(“Eidos” CD )

Dirk Wieschollek, in “Neue Zeitschrift für Musik” 02/2017

Advertisements